bioeco.net was founded in 1999 by my passion for the Bioeconomics (in the sense of Nicholas Georgescu- Roegen) and the desire to apply this scientific and ethic approach into the food system...obviously to change it!
Since then,in my opinion, the basic elements to create bioeconomic retail solutions are:
ORGANIC AND LOCAL FOODS
BULK MERCHANDISING EQUIPMENTS
REUSABLE OR COMPOSTABLE PACKAGING
During more than two decade of
professional activities as "small entreprenuer" (in the meaning of Fritz Schumacher), together with my
producers network (organic food producers and bulk equipment producers) and customers (organic food retailers), I
have mixed (sometimes so disjointed) these
ingredients contributing to the development and success of various "bulk" and "organic" projects in
Italy, Europe and U.S.
This acquired experience, the fantastic network of partners (producers and retailers), and especially the invaluable cooperation with others freelances such as Daphne Sanvito and Vincent Leper, allow me nowadays to work in an even more engaged and effective way, as specialist in the development of bioeconomic solutions for the Organic Food System.
In parallel with these professional activities I carry out researchs on related themes as Bioeconomics, Organic Agriculture, Agroecology, Political Ecology as member of the editorial board of Altrovocento, the telematic magazine founded by Giorgio Nebbia, and as member of the University of Perugia's School of Bioeconomics.
I'm also an affiliated member of IFOAM.
Alberto Berton
bioeco.net è l'agenzia commerciale che nasce nel 1999 dalla mia passione per la bioeconomia e dal desiderio di applicare questo approccio scientifico ed etico nel sistema agro-alimentare.
Fin da allora mi sono principalmente occupato dello sviluppo del mercato dei prodotti biologici italiani (formaggi tradizionali innanzitutto) e delle attrezzature di vendita per i prodotti alimentari sfusi.
Cooperando con una rete di aziende agricole biologiche e caseifici italiani, e con una rete di aziende francesi leader nell'arredamento di negozi o corner per lo sfuso, durante più di venti anni di attività professionale, con bioeco.net ho contribuito allo sviluppo e al successo di vari progetti nel biologico e nello sfuso in Italia, in Europa e negli Stati Uniti.
L'esperienza acquisita, la consolidata rete di partner-produttori e di partner-clienti, la nuova sede a Montevecchia, e soprattutto la preziosa collaborazione con altri professionisti come Daphne Sanvito e Vincent Leper, mi permettono oggi di continuare il mio mestiere di specialista nella vendita al dettaglio di prodotti biologici e di prodotti sfusi.
In parallelo a questa attività professionale svolgo attività di ricerca sui temi correlati quali la bioeconomia, l'agricoltura biologica, l'agro-ecologia, l'ecologia politica collaborando con la Fondazione Micheletti di Brescia in qualità di membro del comitato editoriale di Altronovecento, la rivista telematica fondata da Giorgio Nebbia.
Sono inoltre membro della Scuola di Bioeconomia dell'Università di Perugia e socio fondatore della Società Italiana di Storia ambientale.
Sono affiliato a IFOAM dal 2018.
Alberto Berton